Page 4 - Yeni Nesil Soru Bankası Matematik 7
P. 4
BLOOM TAKSONOMİSİNE ÖLÇME - DEĞERLENDİRME
UYGUN SİSTEMİ NEDİR?
TÜRKİYE’DE İLK
Bloom Taksonomisi’nin test formatına uyarlanması, Türkiye’de ilk defa PISA Destekli 4 Boyutlu Soru Bankalarında başarıyla gerçek-
leştirilmiştir. Altı aşamalı taksonomi yönteminin 4 boyutta ölçme ve değerlendirme tekniğine uyarlanması sistemine 4 Boyutlu Ölçme
- Değerlendirme Sistemi denir.
HATIRLAMA-ANLAMA
Bu düzeydeki testlerde verilen soruların çözümü UYGULAMA
için gerekli bilgiler sorunun üzerinde verilmektedir.
Bu testlerin amacı; önceden öğrenilen bilgilerin Bu düzeydeki testlerde öğrenilen bilgilerin uygu-
hatırlanması ve soru çözümünde kullanılarak kav- lanması ve pekiştirilmesi sağlanmaktadır.
ranmasıdır. Bu testlerin amacı; öğrencinin bilgi düzeyini ölç-
mektir.
Anlama 1B
Test - 1 Hatırlama Test - 3 3B YENİ NESİL
SORULAR
(Çözümleme)
HATIRLA Konuyu İzle 1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER 7. - - - - - 2B Uygulama Test - 2
ÇÖZ 1. (–1) + (–13) 4. [(–2) + (+3) – (+1)] – (–2) - - - - - - - - - - Deniz Seviyesi
işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) D) 2 Yukarıda sayma pulları ile model- 1. 350 metre
C) 0
B) -2
A) -4
TAM SAYILARLA Çözümlü Sorular Uygula - Çöz 1 A) –14 B) –12 C) 12 D) 14 lenen işleme ait matematik cüm- 1. 5. (–5) + (–9) + (–5)
TOPLAMA VE 1. (+8) – (–4) – (+7) lesi aşağıdakilerden hangisidir? (–4) + (+4)
ÇIKARMA İŞLEMLERİ 1. Aşağıdaki toplama ve çıkarma iş- işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1)
A) –6 – (+3) = –9
lemlerini yapalım.
Tam Sayılarla Toplama: a) (–7) + (+4) = ? b) (–5) + (–3) = ? B) 6 + (–3) = 3 işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) C) 0 D) 8 A) –9 B) –14 C) –18 D) –19 Deniz seviyesinin sıfır, yukarıya doğru çıkıldıkça sayısal değerin arttığı, aşağıya doğru inildikçe sayısal değerin azaldığı kabul
c) (+9) – (–2) = ? d) (–8) – (–6) = ?
C) –6 + (–3) = –9
B) –2
A) –8
Tam sayılarla toplama işlemi ya-
pılırken işaretler aynı ise sayıların Çözüm: D) –6 – (–3) = –3 Deniz seviyesinden 350 metre derinlikteki bir denizaltı test için yarım saat boyunca her 5 dakikada bir 30 metre yüzeye doğru
edilmektedir.
mutlak değerleri toplanır ve ortak a) (–7) + (+4) = (-7) + (+4) = –3 6. yükseltiliyor. Daha sonra da bir saat boyunca her 12 dakikada bir 40 metre derinliğe indiriliyor.
işaret yazılır. b) (–5) + (–3) = –8 -3 -2 -1 0 1 2 3 Buna göre, aşağıdaki sayılardan hangisi denizaltının deniz yüzeyine göre son konumunu ifade eder? (M.7.1.1.1) D) –320
C) -350
Örnek c) (+9) – (–2) = (+9) + (+2) = +11 Yukarıdaki sayı doğrusunda gösterilen işlem ve sonucu A) –410 B) -370
• (+4) + (+5) = (+9) d) (–8) – (–6) = (–8) + (+6) = -2 2.
• (+11) + (+12) = (+23) 2. 2. (–14) + (+18) + (–1) 5. -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 aşağıdakilerden hangisidir? (M.7.1.1.1)
B) 3 + (–5) = –2
• (–11) + (–12) = (–23) işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 8. |–2| + (+5) – (+3) A) 3 + (–5) = –1
• (–6) + (–3) = (–9) 2. (+4) + (–7) –5 –4 –3 –2 –1 0 1 2 3 4 5 6 A) 5 B) 4 C) 3 D) 2 Yukarıdaki sayı doğrusunda mo- işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) D) 10 Yukarıdaki sayı doğrusunda gösterilen işlem aşağıdaki- C) 5 + (–3) = 2 D) –2 + (–3) = –5
lerden hangisidir? (M.7.1.1.1)
Ters işaretli iki tam sayı top-
C) 4
lanırken mutlak değeri büyük olan işlemini sayı doğrusunda göstere- Yukarıda sayı doğrusunda verilen dellenen işlem aşağıdakilerden A) 0 B) 2 A) (+3) – (–7) B) (+3) + (+7)
işlem ve sonucu nedir?
lim.
D) (–3) + (+7)
hangisidir? (M.7.1.1.1)
sayıdan mutlak değeri küçük olan C) (+3) + (–7) 7. Toplamları 5 olan biri negatif diğeri pozitif olan iki tam
sayı çıkarılır. Mutlak değeri büyük A) (+4) + (–4) = 0 sayı aşağıdakilerden hangisi olamaz? (M.7.1.1.1) Averaj: Atılan gol sayısı - yenilen gol sayısı
olan sayının işareti sonuca yazılır. Çözüm: B) (+4) + (–2) = 2 A) –1 ile 6 B) –4 ile 9 2. A: Atılan gol sayısı Y: Yenilen gol sayısı
Bir futbol takımının averajı yukarıda belirtildiği gibi hesaplanmaktadır.
Örnek – yön + yön C) (–4) + (+2) = –2 C) 7 ile –2 D) –8 ile 3 Bazı futbol takımlarının ligin belirli bir zamanı için attığı gol, yediği gol ve averaj durumları tablosu aşağıda verilmiştir.
• (+7) + (–3) = (+7 – 3) = +4 7 birim 4 birim D) (+2) + (–2) = 0 Averaj
• (–9) + (+4) = –(9 – 4) = –5 3. A Y
• (–12) + (+2) = –(12 – 2) = –10 –5 –4 –3 –2 –1 0 1 2 3 4 5 6 (+8) + (–5) + (+7) A takımı 41 22 +16
Mutlak değerleri eşit ve ters
3 birim
işaretli olan sayılar birbirinin top- (+4) + (–7) = (–3) + +1, – –1 olmak üzere, 3. 9. –4 + 3 + (–3) = 5 8. + + + + + + - - + + + + B takımı 40 20 +21
işleminde 3 yerine aşağıdakiler-
lama işlemine göre tersidir. 3. (+2) + (–4) 3. – – -3 -2 -1 0 1 2 3 4 den hangisi gelmelidir? (M.7.1.1.1) işleminin sonucu kaçtır? (M.7.1.1.1) + + + + + + D takımı 35 17 -4
C takımı
(+4) ile (–4) sayıları toplama işle-
mine göre birbirinin tersidir. işlemini sayma pullarıyla modelle- – – – – + – – – – – + + – – – – Yukarıdaki sayı doğrusunda veri- A) –14 B) –12 C) 12 D) 14 A) 10 B) 11 C) 12 D) 13 Yukarıda sayma pullarıyla modellenen işlemin matema- E takımı 32 30 -13
F takımı
Tam Sayılarla Çıkarma: yelim. – – – – + – – – len işlem aşağıdakilerden hangisi- tik cümlesi aşağıdakilerden hangisidir? (M.7.1.1.1) G takımı 28 -18
dir? (M.7.1.1.1)
Tam sayılarla çıkarma işlemi A) (+4) – (–2) = 6 H takımı 22 54
yapılırken, eksilen sayı çıkan sayı- Çözüm: yukarıda sayma pullarıyla mo- A) (+2) + (+2) + (–7) 6. –8 ile +6 arasındaki tam sayıların B) (+4) + (–2) = 2 Yukarıda verilen tablodaki boşluklar doldurulduğu durumda aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlış olur? (M.7.1.1.1)
dellenen işlem ve sonucu nedir?
B) (–2) + (–2) + (–7)
nın toplama işlemine göre tersi ile + +1, – –1, + – 0 C) (+2) + (–2) – (+7) toplamı kaçtır? (M.7.1.1.1) C) 13 D) 15 Ad/Soyad: C) (–4) + (–2) = –6 A) H takımının averajı, E takımının attığı gol sayısının toplamaya göre tersidir.
B) –13
toplanır. olarak düşünelim. D) (–2) + (+2) – (+7) A) –15 4. 5 – (+2) D) (–4) – (+2) = –6 B) F takımının attığı gol sayısından, D takımının yediği gol sayısı çıkartılırsa sonuç toplama işleminin etkisiz elemanı olur.
işleminin sonucu aşağıdakilerden hangisine eşittir?
Örnek + + + – + – – – (M.7.1.1.1) C) C takımının attığı gol sayısı, E takımının yediği gol sayısından 5 fazladır.
(+12) – (+3) = (+12) + (–3) = (+9) – – B) 5 + (+2) Ad/Soyad: D) G takımının yediği gol sayısı, B takımının yediği gol sayısından 20 fazladır.
(+9) – (–3) = (+9) + (+3) = (+12) – – – – A) 5 + (–2) D) –5 + (–2)
(–8) – (+3) = (–8) + (–3) = (–11) (+2) + (–4) = (+2) + (–2) + (–2) = –2'dir. C) –5 + 2
(–5) – (-7) = (–5) + (+7) = (+2) 15 7. SINIF MATEMATİK 17 7. SINIF MATEMATİK
Kazanımlar: M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini ya- 14 Ünite 1 Ünite 1 Kazanımlar: M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapar, ilgili problemleri çözer. 16 Ünite 1 Ünite 1
M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapar, ilgili problemleri çözer. M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapar, ilgili problemleri çözer.
par, ilgili problemleri çözer.
ÇÖZÜMLEME DEĞERLENDİRME
ÖZGÜN DÜŞÜNME
Bu düzeydeki testlerde öğrenilen bilgilerin kulla-
nılarak daha üst düzey bilişsel etkinliklerin ger- Bu düzeydeki testler, öğrenilen bilgileri kullanma ve öz-
çekleştirilmesi, bilgiler arasındaki anlam ilişkisinin gün düşünebilme becerisi, "Tam Öğrenme"nin gerçek-
keşfedilmesi hedeflenmektedir. leşip gerçekleşmediğinin belirlenmesi boyutlarını içerir.
Bu testlerin amacı; öğrencilerin üst düzey düşün- Bu testlerin amacı; öğrencinin kendi özgün düşüncesini
me becerilerini geliştirmektir. ifade edebilmesini ve en üst düzey öğrenmenin gerçek-
leşmesini sağlamaktır.
3B YENİ NESİL
Tam Sayılarla Toplama ve Çıkarma İşlemleri (Çözümleme) SORULAR 1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER
3B YENİ NESİL Test - 3 4B DEĞERLENDİRME
ÖZGÜN DÜŞÜNME
(Çözümleme) SORULAR
5. 2. Aşağıda verilen 4 x 4'lük kareli kâğıdın her bir eş karesinde
3. Yandaki kareli zeminde verilen birimkarelerden oluşmuş şekiller yerinden oynatılma- 1. Bilgi: Ana renkler, sarı, kırmızı ve mavidir. Bu renklerin karışı- tam sayılarla ilgili bir işlem verilmiştir.
dan yine birimkareler eklenerek en küçük kareye tamamlanacaktır. Bu şekillerin en
mından yeşil, turuncu ve mor elde edilir.
küçük kareye tamamlanması için gerekli olan birimkare sayısı altlarına yazılacaktır. Örnek: Kırmızı Mavi Sarı -3 + (+2) -2 - (-3) 3 - (+3) -4 - (-5)
1800 m 6 + (-7)
800 m 1200 m Sarı |-4| - |-3| 0 • 5
şeklinin en küçük kareye tamamlanması için gereken birimkare sayısı 1 olduğundan, altına -1 yazılmalıdır. Yeşil
Deniz Seviyesi Örneğin: Turuncu -2 2 5 0 (-1) 5
+18ºC (-2) 2
Buna göre, yukarıdaki birimkareli zeminde verilen şekillerin altlarına yazılması gereken sayılar yazıldığında, bu sayıların
toplamaya göre terslerinin toplamı aşağıdakilerden hangisidir? (M.7.1.1.1)
Görselde verilen bölgede deniz seviyesinden yukarıya doğru çıkıldıkça her 200 A) -19 B) -18 C) 18 D) 19 Mavi Kırmızı 1 15 (5 - 5) 6 (-6) 1 -(-6)
metrede sıcaklık 1ºC azalmaktadır.
Mor
Deniz seviyesinde hava sıcaklığının 18ºC olduğu bir günde Ahmet deniz seviyesinden 800 metre yükseklikte, Mehmet 1200 metre Aşağıda "tam sayılarla çarpma işlemi" ile ilgili bir etkinlik
yükseklikte bulunmaktadır. Ahmet ve Mehmet'in babaları Kemal Bey'de deniz seviyesinden 1800 metre yükseklikte bulunan 6. Görme engellilerin okumak için kullandıkları alfabeye Braille Alfabesi denir. Kâğıt üzerinde nokta şeklinde kabartılardan oluşur verilmiştir. -24 12 15 -10 Önce her bir karedeki işlemler yapılacaktır. Sonra bu kâğıt
eş karelerin kenarları üzerinden geçmek şartıyla makas ile
yayladaki evlerinde bulunmaktadır.
Mehmet'in bulunduğu nokta ile Ahmet'in bulunduğu noktanın sıcaklık farkı y olduğuna göre, x + y toplamı aşağıdakilerden
tir. Ardından bu kartlar üzerindeki sayılar toplanacaktır.
Belirtilen günde normal koşullarda Kemal Bey'in bulunduğu nokta ile oğlu Mehmet'in bulunduğu noktanın sıcaklık farkı x, ve bu kabartıların bulunduğu yerlere göre harfler ya da rakamlar bulunur. Aşağıda Braille alfabesiyle gösterilen rakamlar ve x 2 kesilerek birer kenarı ortak iki karelik kartlar elde edilecek-
hangisidir? (M.7.1.1.1) C) - 7 D) - 9 matematik sembolleri verilmiştir. -3 -4 Örnek:
A) - 3 B) - 5 8 9 0 5 -3 + (+2) -2 - (-3) -1 1 -1+1 = 0
4. Cep telefonu ile internet bankacılığı işlemleri yapan Mustafa Bey'in son beş günlük hesap hareketleri aşağıdaki tabloda veril- 1 2 3 4 5 6 7 6 T ablodaki yatay hücrelerdeki tam sayılar dikey hücre- (İşlem sonuçları)
lerdeki tam sayılarla çarpılacak ve sonuç çarpılan sa-
miştir. yıların bulunduğu satır ve sütunların kesiştiği hücrelere Elde edilen iki karelik bu kartlar örnekte de verildiği gibi
Günler İşlemler + - x ÷ = yazılacaktır. tam sayılarda toplama işleminin ters eleman özelliğini
Pazartesi -145,00 TL Çıkan sonuç negatif ise sarıya, pozitif ise kırmızıya bo- göstermek için kullanılacaktır.
Salı -125,00 TL yanacaktır. Buna göre ters eleman özelliğini göstermek için en fazla
Çarşamba +244,00 TL Buna göre, yandaki işleminin sonucu aşağıdaki seçeneklerin Daha sonra da hücrelere yazılan bu sayılardan mutlak kaç farklı kart elde edilebilir? (M.7.1.1.1) D) 6
değeri 60'tan büyük olanlar mavi renge boyanacaktır.
Perşembe -322,00 TL hangisinde doğru verilmiştir? (M.7.1.1.1) Buna göre, boyama işlemi sonunda elde edilen mor renkli A) 3 B) 4 C) 5
Mustafa Bey'in işlem tablosunda (+) ile belirtilenler hesabına gelen ya da yatan parayı (-) ile belirtilenler ise giden ya da çekilen B) -179 ve yeşil renkli kutucuk sayıları aşağıdakilerden hangisin-
+744,00 TL
Cuma
parayı göstermektedir. A) -271 C) 179 D) 271 Ad/Soyad: de doğru verilmiştir? (M.7.1.1.3)
Yukarıda verilen beş günün sonunda Mustafa Bey'in hesabında toplam 696,00 TL parası olduğuna göre, pazartesiden A) Mor 4 Yeşil 3
önceki günde hesabında kaç Türk lirası vardır? (M.7.1.1.1)
D) 396
C) 336
A) 300 B) 312 B) 5 2
C) D) 3 4 6 5
7. SINIF MATEMATİK
Ünite 1
Ünite 1
Ünite 1
Ünite 1
Ünite 1
Ünite 1
Ünite 1
Kazanımlar: M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapar, ilgili problemleri çözer. 18 18 18 Ünite 1 Ünite 1 19 19 19 7 SINIF MATEMATİK 46 46 46 46 46 Ünite 1
M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapar, ilgili problemleri çözer. 7. SINIF MATEMATİK