Page 7 - Yeni Nesil Soru Bankası Matematik 7
P. 7

OECD                                                    ÖLÇME - DEĞERLENDİRME
                 (ULUSLARARASI SINAVLAR)                                              SİSTEMİ



                                                                                        DAMLA YAYINEVİ’NDE

                                              4B  DEĞERLENDİRME  1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER  PISA ÇALIŞMALARI
                                                 ÖZGÜN DÜŞÜNME
                                               1.   Bilgi: Ana renkler, sarı, kırmızı ve mavidir. Bu renklerin karışı-  2.  Aşağıda verilen 4 x 4'lük kareli kâğıdın her bir eş karesinde
                                                mından yeşil, turuncu ve mor elde edilir.
                                                             tam sayılarla ilgili bir işlem verilmiştir.
                DEĞERLENDİRME / ÖZGÜN             Örnek:  Kırmızı  Mavi          Tüm  soru  bankalarımız  doğrudan  PISA  sorularıyla
                                                          Sarı

                                                              -3 + (+2)  -2 - (-3)  3 - (+3)  -4 - (-5)
                       DÜŞÜNME                                                   desteklemiştir. PISA sorularıyla öğrencilerin;
                                                 Sarı
                                                              |-4|  - |-3|  0 • 5  6 + (-7)
                                                         Yeşil
                                                  Turuncu                        •   Dikkatini odaklayarak uzun metinleri anlama ve
              Bu  düzeydeki  testler,  öğrenilen  bilgileri  kul-  (-2) 2  -2 2  5 0  (-1) 5
              lanma ve özgün düşünebilme becerisi,  “Tam   Mavi  Mor  Kırmızı  1 15  (5 - 5) 6  (-6) 1  -(-6)  yorumlama,
                                                  Aşağıda "tam sayılarla çarpma işlemi" ile ilgili bir etkinlik
              Öğrenme”nin  gerçekleşip  gerçekleşmediğinin   verilmiştir.  -24  12                 15  -10     Önce her bir karedeki işlemler yapılacaktır. Sonra bu kâğıt   •   Analiz  –  sentez,  çözümleme  ve  değerlendirme
                                                 x
                                                             eş karelerin kenarları üzerinden geçmek şartıyla makas ile
              belirlenmesi boyutlarını içerir.   2 -3        kesilerek birer kenarı ortak iki karelik kartlar elde edilecek-
                                                             tir. Ardından bu kartlar üzerindeki sayılar toplanacaktır.
                                                 -4            Örnek:                yapma,
                                                 5
              Bu  testlerin  amacı;  öğrencinin  kendi  özgün      6   Tablodaki yatay hücrelerdeki tam sayılar dikey hücre-  -3 + (+2)  -2 - (-3)  -1  1  -1+1 = 0  •   Grafik ve görsellerden gerekli verileri elde ederek
                                                 lerdeki tam sayılarla çarpılacak ve sonuç çarpılan sa-
                                                                  (İşlem sonuçları)
              düşüncesini ifade edebilmesini ve en üst düzey   yıların bulunduğu satır ve sütunların kesiştiği hücrelere      Elde edilen iki karelik bu kartlar örnekte de verildiği gibi
                                                 yazılacaktır.
                                                    Çıkan sonuç negatif ise sarıya, pozitif ise kırmızıya bo-  tam  sayılarda  toplama  işleminin  ters  eleman  özelliğini   soruları cevaplayabilme,
                                                 yanacaktır.
              öğrenmenin gerçekleşmesini sağlamaktır.       Daha sonra da hücrelere yazılan bu sayılardan mutlak      göstermek için kullanılacaktır.
                                                             Buna göre ters eleman özelliğini göstermek için en fazla
                                                 değeri 60'tan büyük olanlar mavi renge boyanacaktır.
                                                  Buna göre, boyama işlemi sonunda elde edilen mor renkli   kaç farklı kart elde edilebilir? (M.7.1.1.1)            D)  6
                                                                 B)  4
                                                             A) 3
                                                                              C)  5
                                                ve yeşil renkli kutucuk sayıları aşağıdakilerden hangisin-  •   Sayısal verilerden sonuçlar çıkarma,
                                                de doğru verilmiştir? (M.7.1.1.3)
                                                  Mor  Yeşil
                                                 A)  4  3
                                                 B)  5  2                        •   Parça – bütün ilişkisini analiz edebilme becerileri-
                                                 C)  3  6
                                                 D)  4  5
                                                                                     nin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
                                                                      Ünit
                                                                      Ünite 1
                                                 7 SINIF           MATEMATİK
                                                                      Ünit
                                               7. SINIF           MATEMATİK  46 46 46 46 46  Ünit e 1 e 1 e 1
                                                                      Ünite 1
                                                                                 Öğrencilerimizi  dünya  standartlarının  üzerine  çıkar-
                                                                                 mak, eğitimdeki temel hedefimizdir.
                                                                                         OECD
                                          OECD
                                          OECD                                           OECD
                                          Uluslar
                                                                                         Uluslararası
                                            ar
                                          Uluslararası  ası    1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER  1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER  Uluslar ar ası
                                           Sına Sınavlar vlar                             Sına Sınavlar vlar
                                       YORU M  VE  ANALİZ  BECERİLERİ               YORU M  VE  ANALİZ  BECERİLERİ
                                       1.   Aşağıda bir yarışmaya ait oyunun krokisi verilmiştir. Mehmet, Akif, Peyami ve Safa bu yarışmaya katılmıştır.  2.  • Bir sayının kendisi ile tekrarlı çarpılmasıyla elde edilen ifadelere üslü ifade denir.
                                               bölüm 1.  bölüm 2.  bölüm 3.  bölüm 4.     Örneğin, a • a • a • a • a = a 5  tir.
                                                                      • Pozitif sayıların tüm kuvvetleri pozitif, negatif sayıların ise çift kuvvetleri pozitif, tek kuvvetleri negatiftir.
                                           Peyami  Giriş  +2  -3  -4  -1  1. çıkış  Yukarı     Örneğin;  ULUSLARARASI
               ULUSLARARASI                 Safa  Giriş  -3  -4  +3  +1  2. çıkış        (-2) 4  = (-2) • (-2) • (-2) • (-2) = +16  SINAVLAR
                                                                     (-3) 3  = (-3) • (-3) • (-3) = -27'dir.
               SINAVLAR                    Mehmet  Giriş  -7  +5  -2  -2  3. çıkış  İleri     Selma ve Büşra bilgisayarlarında üslü ifadelerle ilgili bir oyun oynamaktadırlar.

                                            Akif  Giriş  +9  -1  +5  +2  4. çıkış  Aşağı  4  -3  3  Neden PISA?
              PISA Nedir?                 Yarışmanın kuralları aşağıda verilmiştir.  A Butonu  -4  2  1  2  B Butonu
                                            Oyuncular,  yarışa  girerken  giriş  yazan  kutuya  yaşlarını     Üçüncü bölüm çarpma bölümüdür. Yarışmacı bu bölüm-  3  -2  4
                                         yazacaklardır.  den geçerken puanını üzerinden geçtiği sayılar ile çarpa-  A Çarkı  B Çarkı  Liseye geçişte artık yeni bir sınav sistemi
                                                     caktır.
              PISA,  OECD  ülkeleri  arasında     Birinci bölüm toplama bölümüdür. Yarışmacı bu bölüm-    Dördüncü bölüm bölme ve çıkış bölümüdür. Yarışmacı bu      Oyun kurallarına göre;  uygulanıyor.
                                         deki sayılar üzerinden geçerken giriş puanına, üzerinden
                                                     bölümdeki herhangi bir sayıya geldiğinde puanını bu sa-
                                         geçtiği sayıları ekleyecektir.
              öğrencilerin kazanmış olduğu Ma-    İkinci bölüm çıkarma bölümüdür. Yarışmacı bu bölümden     Oyun sonunda en yüksek puanı alan oyuncu oyunu kaza-       •  Oyuncu sırası ile önce A butonuna daha sonra B butonuna basacaktır.
                                                     yıya bölüp orada çıkış yapmak zorundadır.
                                                                    •  A ve B çarkları dönecek ve her ikisi de durduktan sonra ok işaretinin A çarkında gösterdiği sayı taban B çarkında gösterdiği
                                         geçerken  üzerinden  geçtiği  sayıları  puanından  çıkara-
                                                                     sayı üs olacaktır.
                                         caktır.
              tematik ve Fen Bilimleri okuryazar-       Oyunculardan Peyami 12, Safa 14, Mehmet 16, Akif 15 yaşındadır.  nacaktır.         •  Elde edilen üslü ifadenin değeri oyuncunun kazandığı puanı gösterecektir.  Bu  sınav  için  Milli  Eğitim  Bakanlığının
                                                                    •  Selma üst üste iki kez A ve B butonlarına basmış ve tabanları birbirinden farklı en yüksek iki puana ulaşmıştır.
                                        Örneğin yarışa başlayan Peyami 1 birim ileri, 1 birim aşağı, 2 birim ileri, 1 birim aşağı, 1 birim ileri giderek birinci bölümden  +2
                                                                    •  Büşra üst üste iki kez A ve B butonlarına basmış ve tabanları birbirinden farklı en düşük iki puana ulaşmıştır.
              lığı  ile  Okuma  Becerilerini  değer-  ve  -3 , ikinci bölümden  -4 , üçüncü bölümden  +3  ve  -2 , dördüncü bölümden  -2  sayılarını geçip 3. çıkışa ulaşmış olur.      Selma'nın elde ettiği puanlar toplamı X, Büşra'nın elde ettiği puanlar toplamı Y olmak üzere, X - Y işleminin sonucu kaçtır?   yayınladığı  örnek  sorulara  baktığımızda
                                        Böylece
                                                                    (M.7.1.1.1 - M.7.1.1.4 - M.7.1.1.5)
              lendiren bir araştırmadır. PISA’nın       I- 12 + (+2) + (-3) = 11  III- 15 • (3) • (-2) = -90    +45 puanla oyunu tamamlar.  A) 657        B) 603  C) 421  D) 367  PISA  mantığında  olduğunu  görüyoruz.
                                              IV- (-90) : (-2) = +45
                                         II- 11 - (-4) = 15
              temel  amacı,  öğrencilerin  okulda      Peyami ve Safa oyuna başladıktan sonra 1 birim ileri 1 birim aşağı 2 birim ileri 1 birim yukarı ve 1 birim ileri yönde hareket etmiş   Yani yeni sınav sistemi sadece bilen değil,
                                        ve çıkışa ulaşmıştır. Mehmet ve Akif oyuna başladıktan sonra  2 birim ileri 2 birim yukarı, 1 birim ileri 2 birim aşağı ve 1 birim ileri
                                        yönde hareket ederek çıkışa ulaşmıştır.
              öğrendikleri bilgi ve becerileri gün-     Buna göre, oyunu hangi oyuncu kazanmıştır? (M.7.1.1.1 - M.7.1.1.2 - M.7.1.1.3 - M.7.1.1.5)         D) Akif  bilgiyi kullanabilen, analiz ve sentez yapa-


                                                     C) Mehmet


                                        A) Peyami
                                              B) Safa




              lük  hayatta  kullanma  becerisini                                                 bilen öğrencilere yönelik bir sınavdır.
              ölçmektir.
                                                              Ünit
                                         7 SINIF           MATEMATİK  44 44  Ünite 1 e 1  Ünit Ünite 1 e 1  45 45  6. SINIF           SOSYAL BİLGİLER
                                                                                    7. SINIF           MATEMATİK
                                                                AKOD SİSTEMİ NEDİR?
                                             AKILLI OPTİK DEĞERLENDİRME
 3B  YENİ NESİL  1. Ünite: TAM SAYILARLA İŞLEMLER  Tam Sayılarla Problem Çözme  3B  YENİ NESİL
 (Çözümleme)  SORULAR           (Çözümleme)  SORULAR
 3.             5.
                   A
    Bir sinema salonunda bilet ücretleri aşağıdaki gibi belirlenmiştir.  aKOD  Akıllı Optik Değerlendirme Sistemi
    Pazartesi - Çarşamba (İndirimli) Normal ve Öğrenci 17 TL     Kuyunun A noktasının tam sayı karşılığı 0’dır.
    Salı - Perşembe (Halk Günü) Normal ve Öğrenci 15 TL
    Cuma - Cumartesi - Pazar Normal 30 TL Öğrenci 20 TL     SİSTEMİ
                   B
                   Şekildeki kuyunun derinliği 70 metredir. Kuyunun A noktasında bulunan bir çekirge her gün 3 m aşağı yönde hareket etmek-
    Bu sinema salonunda gösterimde olan bir film için günlere göre izleyen kişi sayıları tablosu aşağıdaki gibidir.  tedir. Kuyunun dibinde bulunan bir salyangoz ise her gün 5 m yukarı yönde hareket etmektedir.
 Günler  Normal   Öğrenci     10. günün sonunda çekirge ve salyangozun bulunduğu nokta ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru olur? (M.7.1.1.1)
              Pazartesi  90  30  (M.7.1.1.2) (M.7.1.1.5)
 Salı  100  70  A) Çekirgenin bulunduğu noktanın tam sayı karşılığı −40’tır.

 Çarşamba  80  40  Hasılat = Gelir, kazanç  B) Salyangozun bulunduğu noktanın tam sayı karşılığı −20’dir.
 Perşembe  110  60  C) Salyangoz ile çekirge arasındaki uzaklığı belirten sayının toplama işlemine göre tersi 10’dur.
 Cuma  150  90  D) Çekirge ve salyangoz toplam 20 m yol gitmiştir.        Optik formun fotoğrafını çekip cevaplarınızın
 Cumartesi  200  120
 Pazar  250  150
    Yukarıda verilen bilgilere göre, bu sinema salonunun bu filmden bir haftada toplam kaç TL hasılat yaptığı aşağıdaki
 seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir? (M.7.1.1.5)                   doğruluğunu, testlerin çözümlerini, testteki başarı
 A) 34.380  B) 34.000  C) 32.340  D) 32.000
                6.
                                                                          oranınızı, kazanım analizini ve testin sonunda

                          Bir ailenin aylık elektrik faturası hesaplanırken aşağıdaki adımlar izlenmektedir.
                            I. Aylık tüketim (kWh) • 2 = Enerji bedeli
 4.   Bir akaryakıt istasyonu müşterilerine bir kampanya düzenlemiştir. Belirli       II. Enerji bedeli ÷ 4 = Dağıtım bedeli
  bir tarih aralığını kapsayan bu kampanyaya göre müşteriler her 4 defa      III. 3 • (Dağıtım Bedeli - 18 ) = KDV  hangi konulara tekrar çalışmanız gerektiğini
  125 TL lik yakıt aldıklarında 40 TL'lik ücretsiz yakıt alma imkanı kazana-
  caklardır. Bu ücretsiz yakıt alma haklarını müşteriler yine aynı akaryakıt         FATURA
  istasyonunda kullanabileceklerdir. Bu kampanya süresince, Mustafa Bey   KDV + Enerji bedeli + Dağıtım bedeli
  toplamda 3150 TL lik, Metin Bey de toplamda 2350 TL'lik yakıt alımı     anında görebileceğiniz bir sistemdir.
  gerçekleştirmiştir.
    Buna göre, Mustafa Bey Metin Bey'den kaç TL'lik daha fazla ücretsiz      Buna göre, aylık 52 kWh elektrik tüketen bir aile kaç lira fatura öder? (M.7.1.1.1) (M.7.1.1.3) (M.7.1.1.5)
  yakıt alma hakkı kazanmıştır? (M.7.1.1.5)  A) 104             B) 128               C) 130             D) 154  Ad/Soyad:
  A)  40       B) 80           C) 120    D) 160
 Kazanımlar:  M.7.1.1.5. Tam sayılarla işlemler yapmayı gerektiren problemleri çözer.
           ÜnitÜnit
 M.7.1.1.5.  Tam sayılarla işlemler yapmayı gerektiren problemleri çözer .  42 42 42  Ünite 1 e 1 e 1  Ünite 1  43 43 43  7. SINIF           MATEMATİK
               Ünite 1
           Ünite 1
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12